Nymphomaniac Önsöz: Modern psikoloji ile birlikte literatüre giren nemfomani (ya da yeni ismiyle hiperseksüelite), etimolojik olarak Yu...
Nymphomaniac |
Aşk, kıskançlıkla buluşmuş şehvettir diyor Lars von Trier; merakla beklenen son filmi Nymphomaniac’ın geri planında. Kendi teşhisini kendisi koyan orta yaşlı bir kadının, kendinden büyük bir adama hayat hikayesini anlatmasını seyrettiğimiz filmde şehvetin, aşkın, cinselliğin, kusurların, kararların ve keşfedemediğimiz iç gizlerimizin yeniden tanımını yapıyor yönetmen. Klasik anlatı ile modern anlatıyı, son filmlerinde benimsediği üslupla fakat daha da derinleştirerek ve estetizmin sınırlarını zorlayarak harmanlıyor: Karşınızda Nymphomaniac…
Nymphomaniac |
Joe’nun hikayesini dinleyeceğimiz sekiz bölümden ilki olan Complete Anger’da henüz iki yaşındayken cinselliği keşfeden, zaman geçip büyüdükçe içindekileri de büyüten bir kızla tanışıyoruz. Babasıyla olan ilişkisinin, cinselliğe yönelik keşfindeki etkilerini seyrediyoruz. On beş yaşına geldiğinde artık harekete geçmeye hazır halde, tatmin aramak yerine merak ve keşif hissiyle teslim ediyor kendini. Keşfini arkadaşlarıyla yapmaya devam ediyor. Joe, geçmişini bir kez daha seyre dalarken dinleyicisi ve yol göstericisi olan yabancı adam Seligman onu, yaşadıklarının yeni bir yansımasına davet ediyor. Büyük balıkların arasında kendine yaşamak için nehrin en iyi bölgesini arayan küçük balığın gelişimini ve hedefe ulaşma döngüsünü de Joe’nunkine paralel olarak anlatıyor. Von Trier, filmin bu ilk bölümünde alışkın olduğumuz yönetmenliğini konuşturuyor. Seyirciyi bir yandan merak uyandıran öyküsüne davet ederken öte yandan karakterle bir olmanın ilk adımlarını atmasına yardımcı oluyor. Joe, Seligman’a karşı, gerçek ya da kurmaca, bir öykü anlatırken tüm gölgelerini aydınlıkla buluşturuyor. Buna rağmen seyirci için kapalı bir kapı, aşması güç yüksek bir duvar olmaktan kurtulamıyor. Yönetmen, ipleri seyircinin eline bu kadar çabuk vermek istemiyor, onun yerine onları hikayenin daha derin kısımlarına; gerilimin, trajedinin, mizahın kol gezindiği diğer bölümlere çağırıyor. İkinci bölüm Jerôme, Joe’nun hikayesinin aşkla buluşup yavaş yavaş bütünleştiği kısmını başlatıyor. Farkında olmadan sahibiyle yüzleşmek zorunda kalan Joe, üçüncü bölüm Mrs H.’de hikayesine tam anlamıyla dramatik; mizah ve trajedinin buluştuğu absürt bir aile tasviri dahil etmek zorunda kalıyor. Dörde geldiğimizde ise Joe’nun hikayeye konu olan anomalisinin kaynağının yok oluşunu izliyoruz. Hezeyanlar Joe’nun ve babasının, bir zamanlar seyre daldıkları ormanın; tüm ağaçları kıskandıran dişbudak ağacının anılarını köreltiyor. Kaynağını kaybeden Joe, babasıyla topladığı yapraklar gibi yırtılmış fotoğrafları takip ederek sahibine ulaşıyor. Bir süredir engel olduğu arzuları, büyük kaybının ardından Jerôme’la birlikte yeniden hayat buluyor. Joe babasının eksikliğinden doğan boşluğu, Jerôme ile doldurmaya çalışıyor.
Nymphomaniac |
Nymphomaniac |
Burak Hazine