The Square : Sıradaki Gelsin

The Square : Sıradaki Gelsin 3 yıldır ayakta olan Mısır halkının hikayesi bize ne anlatmalı? Bir makalenin, araştırmanın, kitabın konusu...

The Square : Sıradaki Gelsin
3 yıldır ayakta olan Mısır halkının hikayesi bize ne anlatmalı? Bir makalenin, araştırmanın, kitabın konusu olabilecek bu soruyu Jehane Noujaim imzalı ‘Meydan’ (Al Midan) biraz daha açıyor ve sorunun şeklini değiştiriyor: Tahrir Meydanı’na ne kadar uzağız? Yaşadığımız çağda (Bizim de Mayıs’tan beri içinde olduğunu farkettiğimiz bir çağ bu) artık böyle bir uzaklıktan bahsetmek imkansız. Tahrir Meydanı’nın sadece Mısır’da değil dünyada da mücadelenin merkezlerinden olması boşuna değil elbette. ‘Meydan’, tam da bunun farkında olduğu ve Tahrir Meydan’ını mekansal anlamının ötesinde kullanmaya ve anlatmaya çalıştığı için meseleye doğru açılardan bakmayı beceriyor.

‘Meydan’, sokağın gücünü, isteğini, zaaflarını, sınırsızlığını, acısını, haklılığını son derece etkili bir şekilde perdeye getiriyor. Kamera, Mısırlı aktivistlerin arasından ayrılmıyor. Sokağa çıkmaktan asla vazgeçmeyen ve insanlara bunun bir hak olduğunu anlatmaktan yorulmayan Ahmed Hassan, Müslüman Kardeşler üyesi olan ama bağlı olduğu topluluğu sorgulayan, gerektiğinde karşı çıkan Magdy, tanınmış bir oyuncu Khalid Abdalla ve devrimin şarkılarını seslendiren Ramy Essam… Hepsi, uzaktan gördüğümüz Mısır’ın içine girmemizi sağlayan ‘gerçek’ karakterleri. Saat başına yetiştirilmeye çalışılan seçim, savaş, çatışma haberlerinin, televizyona çıkmak için çırpınan adamların anlamsız analizlerinin ötesinde Mısır’a, Tahrir’e, direnişe içeriden bakma fırsatı veriyor ‘Meydan’.

Görüntüler de yaşananlar da tanıdık geliyor. Meydanda bir araya gelen birbirinden farklı topluluklar, dağıtılan çadırlar, insan hayatını hiçe sayan devlet otoritesi, duvar yazılarına yansıyan mizah ve acı, askeri araçların altında yaralanan ve öldürülenler, yalan söyleyen ve dini siyasete alet eden politikacılar, halkı bölmeyi, farklılıkları vurgulayarak insanları birbirine düşman etmeyi amaçlayan kirli oyunlar… Tüm bunların tanıdıklığından daha da önemlisi Meydan’ın bunu gösterme biçimi. Öyle ki, film hem iktidarı hem de sokağı konumlandırırken politik hamlelerin, iktidar baskısının ve özgürlük arzusunun tarih boyunca hiç değişmediğini vurguluyor; hak ve özgürlükler meselesini hem yatay düzlemde ele alıyor ve böylece güncel boyutunu  tartışıyor hem de tarihsel unsurları öne çıkararak zamansal çerçeveyi reddediyor.

Mısır’da son 3 yılda yaşanan süreç birçok açıdan benzersiz olduğu kadar (Tunus’tan Brezilya’ya, Türkiye’den Ukranya’ya dünyanın birçok yerinde meydana gelen Occupy hareketleri, devrimler, halk ayaklanmaları birbiriyle yakından ilişkili elbette ama sürecin uzunluğu ve ateşin hiç dinmemesi açısından Mısır’ın farkı ortada) bütün direnişleri okumak için belki de en doğru adres. Ve ‘Meydan’ da bunu etkili bir şekilde işliyor. Film boyunca, Mısır’da 25 Ocak 2011’de patlayan toplumsal enerjinin devrime dönüşmesini ve büyümesini izlerken, iktidarların ikiyüzlülüğü ve gücün onu kullanandan bağımsız olduğu gerçeği de apaçık önümüzde duruyor. Mısır halkı Mübarek’i devirdikten sonra haklı mücadelesini havai fişeklerle kutluyor. Ancak, yerine Ordu geldiğinde bir şeyin değişmediği ortaya çıkıyor ve sonrasında Müslüman Kardeşler ile ordunun anlaşması ve en sonunda Mursi’nin başa gelmesi aslında Mısırlıların haklılığını gösteriyor. Halk kim gelirse Tahrir Meydan’ına çıkarak haykırmaktan vazgeçmiyor. İktidarlar değişiyor ama sistemde en küçük bir düzelme olmuyor. Ve Mısırlılar özgürce haklarına sahip çıkmak için her defasında sokağa çıkıyor. Halkı ezmek isteyen iktidar da farklılıkları, özellikle dini kullanarak sokağın gücünü azaltmaya çalışıyor. İşte, ‘Meydan’ tam burada ‘vazgeçmeme’ durumuna odaklanıyor. Hem kamerasıyla hem de kahramanlarının ağzından çıkan cümlelerle sistemi değiştirecek şeyin sokak/meydan olduğunu zarifçe dile getiriyor. Slogan atmadan, son derece şık bir şekilde.
The Square : Sıradaki Gelsin
Yönetmen Noujaim anlatım aracı olarak da direnişin kendisini kullanıyor. Yani, çağın/direnişlerin en önemli aracı olan sosyal medya kameranın parçası haline geliyor. Telefonla çekilen görüntüler, YouTube’a yüklenen videolar, dünyayla kurulan bağlantılar kamerayla bütün haline geliyor. Çatışma sahnelerinde kameranın durduğu yer Meydan’ın özeti olarak okunabilir. Bu sahnelerde Ustream ile ülkenin her yerindeki direnişi takip ettiğimiz anları hatırlamamak imkansız. O anlar kadar saf bir şekilde derdini söylüyor Meydan. Genel olarak toplumun tüm kesimi ama özellikle genç insanların sadece hakkı olanı almak için sokağa çıktığı gerçeğini ve bunun dünyanın hiçbir yerinde değişmeyeceğini gösteriyor.

Çok basit. Basit ama anlaşılmamakta ısrar edilen, iktidarların en çok korktuğu şey: Sokak. Sokak, özgürlük, hak ve gerçek anlamına geliyor çünkü. Hayatları sömüren, ezen, yok eden yönetim ve sistemlere karşı ‘’artık yeter!’’ diyen direnişlerin içinden çıkıyor ’Meydan’. Meseleyi Mısır’ın dışına taşırdığı, Tahrir’i dünyanın merkezi yaptığı için kolay kolay unutulmayacak bir belgesel. Filmi en güzel Ahmed Hassan anlatıyor, Mursi de devrildikten sonra kameraya bakıyor ve gülümsüyor:

‘’Sıradaki gelsin.’’


Hasan Cömert
Ad

A Separation,1,Adam Schaff,1,Adem ve Havva,1,Akra'da Bulunan Elyazması,1,Alain Badiou,4,Alain Resnais,1,Alan Woods,1,Albert Camus,17,Albert Einstein,4,Alejandro González Iñárritu,1,Alenka Zupančič,1,Alexander Supertramp,1,Alfred Hitchcock,4,Alıntı,1,Ali Rahimli,4,Allen Ginsberg,5,Amin Maalouf,1,Anarşi,2,André Breton,1,Andrey Tarkovski,7,Ani Gezinti,1,Anton Çehov,2,Antonin Artaud,1,Anubis,1,Aristoteles,1,Arthur Danto,1,Arthur Rosenberg,1,Arthur Schopenhauer,2,Arundhati Roy,1,Asghar Farhadi,3,Attila İlhan,1,Aynadaki Gibi,1,AzBlog,14,Aziz Nesin,2,Babaya Mektup,1,Beat Kuşağı,17,Belgesel,5,Belinski,1,Bertolt Brecht,3,Bertrand Russell,1,Bilim,10,Billie Holiday,1,Biyografya,22,Björk,1,Bob Black,1,Bob Dylan,1,Bozkırkurdu,1,Böyle Buyurdu Zerdüşt,1,Breaking Bad,1,Bulantı,1,Bülent Ortaçgil,2,Büyülenme,1,Camera Lucida,1,Can Yücel,2,Cemal Süreya,1,Charles Baudelaire,2,Charles Bukowski,6,Charles Dickens,1,Charlie Chaplin,2,Charlie Parker,1,Christfried Tögel,1,Christine Bard,1,Christopher McCandless,1,Christopher Nolan,1,Chuck Palahniuk,3,Çarlz Bukovski,1,Çavdar Tarlasında Çocuklar,1,Dallas Buyers Club,1,Damon Albarn,1,Daniel Goleman,1,Dava,1,David Gilmour,1,Demian,1,Desiderius Erasmus,1,Didier Lauru,1,Dieter Forte,1,Djivan Gasparyan,1,Dominique Laporte,1,Dostluk Bağları ve Dostluk,1,Dostoyevski,16,Dönüşüm,1,Edebiyyat,140,Edgar Allan Poe,1,Eduardo Galeano,1,Eflâtun,1,Ejderhaların Danssı,1,Elias Canetti,1,Elvis Presley,2,Emil Michel Cioran,1,Emma Goldman,1,Eric Clapton,1,Eric Hoffer,1,Erich Fromm,3,Ernest Hemingway,2,Estela Welldon,1,Ethan Coen,2,Əkrəm Əylisli,1,Feature,20,Félix Guattari,1,Felsefe,93,Ferman Toroslar,1,Fernando Pessoa,1,Film,68,Franz Kafka,25,Freddie Mercury,1,Friedrich Engels,1,Friedrich Nietzsche,19,Füruğ Ferruhzad,1,Gabriel Garcia Marquez,1,Gabriel García Márquez,2,Galileo,2,Gemeinschaft,1,George Carlin,1,George Martin,1,George Orwell,1,Georges Canguilhem,1,Georges Perec,1,Gerçeklik açısından Kafka,1,Gilles Deleuze,5,Goethe,1,Gogol,4,Guguk Kuşu,1,Gustav Janouch,1,Guy Fawkes,1,Hakim Bey,1,Harriet Lerner,1,Hegel,2,Heinrich Böll,1,Hermann Broch,1,Hermann Hesse,5,Herta Müller,1,Hrant Dink,1,Iain Menzies Banks,1,Immanuel Kant,1,Ingeborg Bachmann,1,Ingmar Bergman,6,Inside Llewyn Davis,1,Italo Calvino,2,İran,1,İtalo Calvino,1,J. D. Salinger,2,Jack Kerouac,8,Jacques Brel,1,Jacques Lacan,13,Jacques Vergès,1,James Hawes,1,James Joyce,1,Jan Pol Sartr,1,Jason McQuinn,1,Jean Baudrillard,1,Jean Cocteau,1,Jean-Paul Sartre,10,Jehane Noujaim,1,Jenn Ashworth,1,Jiddu Krishnamurti,2,Jimi Hendrix,1,Joel Coen,2,John Berger,1,John Fante,2,John Lennon,5,John Steinbeck,4,Jorge Luis Borges,1,Jose Saramago,1,Joseph Conrad,1,Judith Butler,1,Juliet Mitchell,1,Julio Cortázar,1,Kaos'un Gizli Yaşam,1,Karamazov Kardeşler,2,Karl Marx,8,Kaybedenler Klübü,1,Ken Kesey,1,Kırmızı Pazartesi,1,Korkma Ben Varım,1,Kumarbaz,1,Kürk Mantolu Madonna,1,La Casa De Papel,1,Lady with Ermine,1,Lars von Trier,8,Laura Nyro,1,Leonard Cohen,1,Leonard Da Vinci,1,Lev Tolstoy,5,Lev Troçki,2,Linda Lee,1,Maksim Gorki,2,Malina,1,Marie Curie,1,Marilyn Manson,1,Marilyn Monroe,1,Mario Leis,1,Marlon Brando,1,Marqius de Sade,2,Martı Jonathan Livingston,1,Martin Heidegger,2,Maurice Blanchot,2,Max Stirner,15,Mental Pornografi Blog,2,Meqale,175,Michael De Montaigne,1,Michel Foucault,6,Mike Leigh,1,Milan Kundera,1,Miles Davis,1,Milgram,1,Milgram deneyi,1,Mohsen Namjoo,3,Monique Wittig,1,Morrisse,1,Murat Menteş,1,Mustafa Kemal Atatürk,1,Muzik,37,Neal Cassady,2,ngmar Bergman,1,Nick Cave,1,Nick Mason,1,Nikolay Gavriloviç Çernişevski,1,Nilgün Marmara,1,Noam Chomsky,2,Nostalghia,1,Notre Dame'ın Kamburu,1,Nuri Bilge Ceylan,2,Octavio Paz,1,Oğuz Atay,1,Ontolojik Anarşi,1,Onur Ünlü,2,Oscar Wilde,2,Osho,1,Oteki Ben,1,Ölüler Tanrısı,1,Ölüm Pornosu,1,Ömer Hayyam,1,Özdemir Asaf,1,Palyaço,1,Pantolonun Politik Tarihi,1,Patti Smith,1,Paul Lafargue,1,Paul McCartney,3,Paulo Coelho,2,Peter Kropotkin,2,Pierre Clastres,1,Pigme,1,Pink Floyd,2,Politika,1,Rachel Carson,1,Rachter'in Günlüğü,1,Rashit,1,Ray Davies,1,Rene Girard,1,René Wellek,1,Richard Bach,1,Richard Brautigan,1,Richard Dawkins,1,Richard Wagner,3,Richard Wright,1,Robert Musil,1,Roger Fornoff,1,Roger Garaudy,1,Roger Waters,2,Roman,9,Rose Laub Coser,1,Rus edebiyat,2,Ruth Sheppard,1,S. Reynolds & J. Press,1,Sabahattin Ali,2,Sait Faik,1,Salvador Dali,1,Samuel Beckett,4,Sasha Grey,1,Saul Newman,2,Sean Penn,1,Sırtımdaki Ev,1,Siddhartha,1,Sigmund Freud,19,Silence Spring,1,Simone de Beauvoir,6,Slavoj Zizek,6,Slavoj Žižek,15,slide,2,Sokrates,1,Soren Kierkegaard,1,Spinoza,1,SS,6,Stalker,1,Stephen Eric Bronner,1,Steve McQueen,1,Stranger,1,Suç ve Ceza,2,Supertramp,1,Sürgün,1,Şeyler,1,Tanrıya Karşı Söylev,1,Tarkovsky,5,Tek Bacaklı Yolcu,1,Teneke Trampet,1,The Beatles,4,The Butterfly Effect,1,The Rolling Stones,1,The Square,1,Theodor Adorno,4,Thomas Mann,1,Through a Glass Darkly,1,Tom Waits,2,Tomris Uyar,1,Tony Porter,1,Turan Dursun,2,Turgut Uyar,1,Ulua,1,Uluma,1,Ulus Baker,4,Umberto Eco,1,Utanç,1,V for Vendetta,1,Van Gogh,1,Victor Emil Frankl,1,Victor Hugo,1,Viktor Frankl,1,Vladimir Nabokov,2,Voltaire,1,Vsevolod İ. Pudovkin,1,Walter Benjamin,1,Wilhelm Reich,1,Will Durant,1,William S. Burroughs,2,William Shakespeare,1,Woody Allen,8,Xavier Dolan,1,Yabancı,1,Yad,1,Yolda,1,Yusif Vəzir Çəmənzəminli,1,Zeki Demirkubuz,3,Zen Kaçıkları,1,
ltr
item
Ali Rahimli: The Square : Sıradaki Gelsin
The Square : Sıradaki Gelsin
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1-QWpiLKnghRdpIkpBul8o5dXcLEGwEJ8OwABuYh5ycdF8x56FWCBvQnx2VXLltvaOhrbVbtcKcfCAndqf_PhGGYYLd-tvDmEFwx4gt39Sm6eXZOldqqgVyi5dEwjrttKW-UQ-IyW6tb3/s1600/meydan-2.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1-QWpiLKnghRdpIkpBul8o5dXcLEGwEJ8OwABuYh5ycdF8x56FWCBvQnx2VXLltvaOhrbVbtcKcfCAndqf_PhGGYYLd-tvDmEFwx4gt39Sm6eXZOldqqgVyi5dEwjrttKW-UQ-IyW6tb3/s72-c/meydan-2.jpg
Ali Rahimli
https://alirahimli.blogspot.com/2014/11/the-square-sradaki-gelsin.html
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/
https://alirahimli.blogspot.com/2014/11/the-square-sradaki-gelsin.html
true
8815050805795647263
UTF-8
Tüm Yazılar Yüklendi Hiç bir yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖSTER DAHA FAZLA Cevapla Cevabı İptal Et Sil Tarafından Ana Sayfa Sayfalar İçerikler Hepsini Göster BU YAZIYA BENZER DİĞER YAZILAR ETİKET ARŞİV ARAMA BÜTÜN İÇERİKLER İsteğinizle eşleşme bulunamadı Ana Sayfaya Dön Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy